25 november 2022

Een week in het leven van

Hallo (toekomstige) SGP stemmers,

Voor de afwisseling wilde ik jullie een inkijkje geven in mijn agenda als dagelijks bestuurder van het Waterschap Scheldestromen. De eerste afspraak op maandag was een telefoontje met de projectleider van Wageningen Universiteit. Samen met verschillende partners hebben wij op onze zuivering in Ritthem ons project Fit for Food. Daar onderzoeken wij de effecten van afwaterwater uit onze zuiveringen op de gewassen op het land. Wij noemen dat water wat na het zuiveren uit de zuiveringen komt effluent. In tijden van schaarste aan zoetwater willen de boeren dit water graag gebruiken. In dat effluent zitten nog allerlei stoffen die wij met de huidige stand van de zuiveringstechniek er niet uit kunnen halen. Binnen het project Fot for Food onderzoeken we de effecten van het effluent in de gewassen.

‘s Middags stond een vergadering gepland met Nordseaport. We zijn namelijk bezig met een heroriëntatie op de gezamenlijke aanpak van het zuiveren van afvalwater in de Kanaalzone. Dat is nodig omdat lozingseisen steeds strenger worden. Maar ook zijn de bedrijven steeds meer actief met eigen zuiveringsstappen. Soms vindt er ook een uitwisseling plaats van kennis en ervaring. Als waterschap Scheldestromen hebben we daar het voortouw in genomen door de studie op te pakken. Maar eigenlijk is het havenbedrijf de terreinbeheerder. Afgesproken is dat we nu gezamenlijk optrekken.

Op dinsdag 4 okt begon om 9.00 uur onze standaard tweewekelijkse vergadering van het dagelijks bestuur. De voorzitter is dan onze dijkgraaf. Alle plannen en voorstellen komen langs en vaak hebben we wel een volledige morgen nodig om alles door te nemen. ‘s Middags stond de start van het onderzoek Fit for Food in Ritthem op de agenda. Samen met alle betrokkenen namen we kennis van het eerder beschreven onderzoek. In dat onderzoek loopt ook Pure Blue mee die een technie van zuiveren van microdeeltjes  hebben bedacht waar veel minder energie voor nodig is. Mooi is dat in deze processen ook het onderzoeksbureau van de waterschappen STOWA mee loopt.

Op woensdag morgen had ik mijn eigen portefeuille overleg. Als dagelijks bestuurder ben je verantwoordelijk voor een aantal kerntaken. Mijn bestuurlijke verantwoordelijkheid betreft de onderwerpen afvalwaterketen, samenwerking SAZ+, innovatie, duurzaamheid, energiestrategie en klimaatadaptatie. In dit portefeuillehouders overleg spreek je als dagelijks bestuurder alles door met de deskundige ambtenaren die aan de plannen werken. Iedere keer ben ik wel weer verbaasd over de grote hoeveelheid kennis binnen ons waterschap.

Daarna was de reis al snel naar Moerdijk waar onze slibverbranding staat. Voor de duidelijkheid leg ik even uit dat het slib wat over blijft op onze zuiveringen per vrachtwagen wordt vervoerd en daarna wordt verbrand in onze SNB (slibverbrandingmoerdijk) fabriek. Een grote fabriek die 25 jaar bestaat. Een mijlpaal die gevierd moest worden. Maar dan wel met een inhoudelijk thema. Het thema was ‘hoe maken wij onze economie circulair?’ Het doel van circulair zijn is dat alle grondstoffen worden hergebruikt, zodat er geen afval meer voorkomt. In Nederland hebben we met zijn allen afgesproken dat we in 2050 voor 100% circulair zijn. Dat is nog een hele opgave.

‘s Avonds hadden we onze algemene vergaderingen. Afgekort noemen we dat de AV. Daarin zitten alle hoofdingelanden die voor een periode van 4 jaar gekozen worden. Om het uit te leggen, zij zijn te vergelijken met de gemeenteraad bij een gemeente. Als dagelijks bestuurder moeten wij verantwoordelijkheid afleggen aan de AV. Dat gaat vaak in de goede dialoog. Maar soms kunnen de discussies ook best pittig zijn. Maar we sluiten het af met een biertje waar alle eventuele plooien kunnen worden glad gestreken.

Op vrijdagmiddag was ik op bezoek bij een landbouwer om samen te overleggen over een mogelijke zoetwater voorziening. In een zoute omgeving zijn dat ingewikkelde zaken. Maar we proberen samen een oplossing te zoeken. Ik heb de kleine overleggen en telefoontjes maar weggelaten.

Tot zover een weekje van een bestuurder.
Groet,
Gert van Kralingen