1 april 2015

Nieuw dagelijks bestuur gepresenteerd

Vandaag is in het waterschapskantoor in Middelburg het nieuwe dagelijks bestuur gepresenteerd. Daarmee is een volgende stap gezet in het proces van coalitievorming, gestart kort na de verkiezingen van 18 maart. Het CDA heeft als grootste partij het initiatief hiertoe genomen. De coalitie bestaat uit de partijen CDA, SGP, Partij voor Zeeuws Vlaanderen, en de geborgde zetels van gebouwd en ongebouwd. De SGP neemt daarmee als op 1 na grootste partij voor de zoveelste bestuursperiode op rij opnieuw haar verantwoordelijkheid in het bestuur van ons Zeeuwse waterschap. Lijsttrekker Gert van Kralingen zal namens de SGP plaats nemen in het dagelijks bestuur.

De afgelopen weken heeft onder leiding van het CDA een ruime verkenning en diverse gespreksrondes plaatsgevonden met alle partijen. In het coalitieakkoord heeft de SGP ruime input geleverd en wij zijn dan ook blij dat veel van onze speerpunten zijn overgenomen in het programma. Een paar belangrijke punten zijn:

- Behoud van een zelfstandig waterschap in combinatie met optimale samenwerking met andere overheden
- Inzetten op grotere betrokkenheid burgers, vergroten (naams)bekendheid waterschap
- Focus op kerntaken, vooral ook onze onderhoudstaken niet verwaarlozen
- Concreet maken van ons Bijbels rentmeesterschap door duurzaam werken en bevorderen soortenrijkdom (biodiversiteit)
- Financiële robuustheid van het waterschap ook voor de lange termijn borgen, zorgen voor een goede balans tussen investeren, schuldenlast en tariefniveau
- Meer inzetten op innovatie en werkgelegenheid, onder andere door samenwerking met scholen en bedrijfsleven

De komende weken zal met name op inhoudelijk gebied nadere invulling plaatsvinden om te komen tot een bestuursplan voor de komende bestuursperiode van 4 jr. Een aantal zeer belangrijke items voor de SGP zijn daarbij het op orde brengen van waterbeheer, tegengaan verzilting, schoolfietsroutes en plan secundaire waterkeringen. Nog veel te doen.

Opnieuw vragen wij om uw input en steun daarbij!