23 september 2022

In Hansweert komt de duurste dijk van Nederland

 

Op 7 september 2022 heeft de algemene vergadering ingestemd met het project Dijkverzwaring Hansweert. Een bijzonder project omdat voor ruim 5 kilometer dijk een bedrag nodig is van ca. 160 miljoen euro. Dat is meer dan 30 miljoen euro per kilometer. Het wordt hierdoor per kilometer de duurste dijkverzwaring in Nederland. Waterschap Scheldestromen betaalt aan eigen bijdrage ca. 26 miljoen euro en moet ook de financiering voorschieten. De rentelasten van de voorfinanciering kunnen oplopen tot 17 miljoen euro. Waterschap Scheldestromen moet dan ook rekening houden met een kostenpost van 43 miljoen euro als eigen bijdrage. Dit bedrag moet uit de belastingopbrengsten van het waterschap komen en  door de 380.000 inwoners van Zeeland worden betaald. Dat betekent per Zeeuw een fors bedrag.

 

De dijken in Nederland wordt getoetst aan de normen die de Rijksoverheid vaststelt. Uit de toetsing is gebleken dat de dijk niet voldoet aan de huidige normen en is verhoging van de dijk met 2,5 tot 3 meter nodig. Bij een zware storm kan door opstuwend water de dijk doorbreken. Hansweert loopt dan binnen een paar uur volledig onder water omdat het dorp als een badkuip achter de dijk ligt. De A58 zou ook onder water komen te staan, waardoor de belangrijkste verbindingsroute van Zeeland met de rest van Nederland wordt afgesloten. Voor de dijk bij Hansweert geldt dan ook veel hogere veiligheidsnorm dan gebruikelijk. Dat betekent hogere kosten. Ook de ligging van de dijk zorgt voor extra kosten. De nieuwe dijk wordt hoger en ook veel breder om te voorkomen dat de dijk instabiel wordt.  Aan de binnenzijde van de dijk is er voor verbreding weinig ruimte omdat woningen dicht bij de dijk staan. Buitendijks zijn er ook weinig mogelijkheden omdat de Westerschelde een Natura 2000 status heeft. Verbreding van de dijk richting Westerschelde is dan ook niet eenvoudig.

 

Dijkverzwaring Hansweert is inmiddels aanbesteed en de voorbereidingen starten najaar 2022. Na het stormseizoen gaat in 2023 daadwerkelijk ‘de spa de grond in’ en de afronding van het project is eind december 2026.

 

Als SGP zijn wij blij dat er straks een veilige dijk ligt voor de inwoners van Hansweert. Wel zijn er zorgen over de betaalbaarheid van dergelijke projecten. Er ligt nog een opgave van meer dan 1,5 miljard euro aan dijkverzwaring tot 2050. Als SGP pleiten we ervoor om de financiering van dijkverzwaring te herzien omdat de eigen bijdrage (volgens de huidige wetgeving) voor Waterschap Scheldestromen een te hoge financiële last wordt. Ook is het nodig om afgrenzing van Natura 2000 gebieden flexibel te maken. Hierdoor zijn er naar verwachting buitendijks meer mogelijkheden om in de toekomst investeringskosten binnen de perken te houden.