10 september 2022

Opening demonstratiefabriek PHA2USE

Biopolymeren uit slib en afvalwater
Gert van Kralingen was aanwezig bij de feestelijke opening van de demonstratiefabriek PHA2USE op 10 mei.

Van organisatie PHA2USE:
Wat was het een mooie dag! We kijken terug op een goed bezochte opening van de demonstratiefabriek van PHA2USE. Met gepaste trots hebben we de meer dan honderd bezoekers de fabriek laten zien.

Het was een warme middag, waarbij we door Oskar de Roos met onze neus op de feiten zijn gedrukt over de problematiek omtrent de plasticvervuiling in het milieu en waar we de microplastics zo allemaal terugvinden. Dit maakte al te meer duidelijk dat de natuurlijke plastic-vervanger van PHA2USE een goede bijdrage kan leveren aan het voorkomen van dit probleem.

Tom van Aken gaf ons een inkijkje in “what it takes” om innovaties grootschalig naar de markt te brengen en welke hobbels hierin genomen moeten worden, maar ook dat de aanhouder uiteindelijk wint. Vol goede moed door dit inspirerende verhaal is er vervolgens een korte en interessante discussie geweest over innoveren, de rol van de overheid hierin en de gelijke en soms conflicterende belangen tussen de grondstoffen- en de energietransitie.

Het programma werd afgesloten met de onthulling van de “Kringloop tafels” waarin op een interactieve manier de gehele natuurlijke kringloop van het materiaal te zien is. Van de natuurlijke reststromen waar het uit geproduceerd wordt tot de toepassingen van de plastic-vervanger en uiteindelijk hoe het materiaal weer vergaat.