9 april 2021

Bezoek Rioolwaterzuivering

Op 9 april, hebben Omroep Zeeland en de PZC een bezoek gebracht aan de rioolwaterzuivering Ritthem waarbij ze uitleg hebben gekregen van onze bestuurder Gert van Kralingen en collega Marc Augustijn over het rioolwateronderzoek naar corona.

Het RIVM doet landelijk onderzoek naar corona in rioolwater. Vanaf dit jaar gaan we op steeds meer zuiveringen in Zeeland dagelijks meten. Op 1 april zijn op drie van onze grote rioolwaterzuiveringen al bemonsteringskasten geplaatst. Dit zijn de zuiveringen Westerschouwen, Terneuzen en Walcheren. Hier wordt met een hogere frequentie gemeten, namelijk 4 x per week. De vaten in de bemonsteringskast worden automatisch gevuld met afvalwater. Het bedrijf Eurofins uit Graauw neemt vervolgens monsters uit de gevulde vaten voor het RIVM. Het RIVM bemonstert op de aanwezigheid van de RNA-deeltjes, genetisch materiaal van het coronavirus, in het rioolwater. Het RIVM geeft ook duiding en toelichting op de meetgegevens. De planning is dat aan het einde van dit jaar onze 15 zuiveringen, maar ook alle andere zuiveringen in Nederland, dagelijks worden bemonsterd.