28 december 2022

Turbulente tijden

Ook het waterschap heeft te maken met turbulente tijden. Het is bijvoorbeeld een forse opgave om de kwaliteit van onze wegen op orde te houden.

Het asfalteren van wegen, gepland in  2022, is doorgeschoven naar 2023. Door de sterke prijsstijging van het asfalt heeft er geen aanbesteding plaatsgevonden. Het waterschap Scheldestromen moet er rekening mee houden dat dit soort projecten in de toekomst meer gaan kosten. Als SGP dringen wij er op aan veiligheid en onderhoud goed op de agenda te houden. Hierbij zoveel mogelijk werkzaamheden aan de wegen combineren om kosten te besparen.

Zeeuws water in balans

Zeeuws water in balans was het thema van de bestuur conferentie van Zeeuwse bestuurders. Het waterschap staat voor de opgave om vóór 2027 een drietal belangrijke doelen  te halen:  waterkwantiteit, wateroverlast en waterkwaliteit. Klimaatverandering stelt hoge eisen  aan het waterbeheer. De kwaliteit van het water voldoet nog lang niet aan de door EU gestelde eisen. Er wordt een forse inspanning van de waterschappen verwacht in de komende jaren. Wateroverlast en droogte geven voor de agrarische sector en de natuurgebieden veel schade. Belangrijk te blijven investeren om overlast en schade te beperken.

Ten aanzien van de waterkwaliteit komt er nog steeds veel vervuiling via de rivieren ons land binnen.  In  de agrarische sector worden serieuze resultaten geboekt om vervuiling van het oppervlaktewater in het agrarisch buitengebied terug te dringen. In dit alles is de insteek van de SGP om evenwichtig alle belangen te blijven dienen met focus op onze kerntaken.

De vele zorgen ver weg en dichtbij houden ons bezig. In ons werk mogen we opzien tot Hem.

Dat wij ons ambt en plicht, o HEER,
Getrouw verrichten tot Uw eer;
Dat Uwe gunst ons werk bekroon',
Uw Geest ons leid' en in ons woon'.

-Morgenzang 3

Jan Willem van de Velde